Consumentenrecht, verzaking en garantie

Welke rechten heb ik als ik vanuit België koop in Frankrijk, Duitsland of Verenigd Koninkrijk?

Bij bestellingen bij Amazon Europa (bijv. FrankrijkDuitslandVerenigd Koninkrijk) ben je beschermd door het Europese consumentenrecht.  Dit heeft onder ander gevolgen voor je garantie- en omruilrechten als consument bij online aankopen in de EU:

Informatierecht

De verkoper moet de consument voor het sluiten van het contract een uitgebreide lijst met inlichtingen bezorgen. Het gaat dan bijvoorbeeld over informatie over het herroepingsrecht, de terugzendkosten, de compatibiliteit tussen programma’s en software, het exclusieve gebruik van bepaalde software voor het functioneren van een bepaald programma, enzovoort.

Leveringsplicht

De levering moet binnen 30 dagen na de sluiting van het contract plaatsvinden.

Verzakingsrecht of Herroeping

Vanaf 13 juni 2014 geldt voor alle websites die geregistreerd zijn in een Europese lidstaat, Noorwegen,  IJsland en Liechtenstein een herroepingstermijn van 14 dagen.

Bij online aankopen heb je minstens 14 dagen na levering van de goederen of het afsluiten van het dienstencontract het recht om je aankoop te annuleren.  Bij afwezigheid van informatie over het herroepingsrecht bij de verkoop, wordt het met 12 maanden verlengd.

Je kunt binnen deze periode je online bestelling ongedaan maken om gelijk welke reden, zelfs gewoon omdat u van gedachte verandert. De verkoper moet je alle betaalde bedragen binnen 30 dagen terugbetalen en mag geen annulatiekosten aanrekenen.  De kosten voor terugzending betaal je wel zelf tenzij het produkt niet voldoet aan het bestelde artikel.  Dit recht moet duidelijk vermeld worden op de bestellingsbevestiging die je schriftelijk of per e-mail ontvangt. Doet de verkoper dat niet, dan wordt je herroepingstermijn automatisch verlengd tot 3 maanden.

Er is geen wettelijk verzakingsrecht voor :
• goederen die volgens jouw aanwijzigingen gemaakt werden (bijv maatwerk)
• goederen die snel bederven of verouderen ;
• cd’s, dvd’s en computerprogramma’s waarvan de verzegeling verbroken is ;
• logies, transport, restauratie en vrijetijdsbesteding (vb. musicaltickets) ;
• Levering van kranten en tijdschriften;
• contracten waarbij de consument de onderneming specifiek gevraagd heeft hem te bezoeken voor dringende herstellingen of onderhoud.

De verkoper moet de consument toegang geven tot het geharmoniseerd herroepingsformulier (zie model hieronder) zodat de consument zijn herroepingsrecht gemakkelijker kan uitoefenen. ‘De consument blijft wel vrij om een communicatiemiddel naar keuze te gebruiken om dat recht uit te oefenen’, preciseert de FOD Economie.

Modelformulier voor herroeping

(dit formulier alleen invullen en terugzenden als u de overeenkomst wilt herroepen)

Aan [hier dient de handelaar zijn naam, adres en, indien van toepassing, zijn fax en e-mailadres in te vullen]:

Ik/Wij (*) deel/delen (*) u hierbij mede dat ik/wij (*) onze overeenkomst betreffende de verkoop van de volgende goederen/levering van de volgende dienst (*) herroep/herroepen (*)

Besteld op (*)/Ontvangen op (*)

Naam/Namen consument(en)

Adres consument(en)

Handtekening van consument(en) (alleen wanneer dit formulier op papier wordt ingediend)

Datum(*) Doorhalen wat niet van toepassing is. 

Terugbetaling

Als de consument zijn herroepingsrecht uitoefent, moeten de geleverde goederen en de standaard leveringskosten binnen 14 dagen terugbetaald worden. De handelaar mag de terugbetaling wel uitstellen tot hij alle goederen heeft teruggekregen of tot de consument heeft aangetoond dat hij de goederen heeft teruggestuurd. De consument is verplicht de goederen binnen dezelfde termijn terug te sturen.

Terugzendkosten 

Op voorwaarde dat het contract dat vermeldt kunnen die kosten ten laste van de consument zijn, net als de eventuele schade voortvloeiend uit de behandeling van de goederen.

Garantie

Je hebt voor nieuwe produkten recht op een garantie van 2 jaar.  Voor tweedehands artikelen is dit 1 jaar.  De verkoper moet de garantie leveren zonder kosten voor de koper.   Je moet de terugzendkosten dus niet betalen in geval van gebreken of defecten.  Je hebt recht op reparatie of vervanging als de aangekochten goederen gebreken vertonen of verschillen van de geadverteerde kenmerken.  Als reparatie of vervanging niet binnen een redelijke termijn gebeurt of veel ongemak veroorzaakt, krijg je geheel of gedeeltelijk uw geld terug.

 


Jouw tip of mening

Notify of
avatar
wpDiscuz